YCN - Workshopcarrousel

7-2-2019

Na een zeer succesvolle workshopronde in februari 2018 staat de volgende workshopronde gepland. Op donderdag 7 februari 2019 zullen wij weer een aantal workshops organiseren. Dit biedt een mooie kans om op een laagdrempelige manier nieuwe kennis en vaardigheden op te doen en daarnaast bij te praten en/of kennis te maken met collega consultants.

Locatie: AEF, Maliebaan 16, Utrecht

Tijd: 15:00-19:00 uur.
De eerste workshopronde is van 15:30-16:30 uur, de tweede van 17:00-18:00 uur. We sluiten af met een borrel

Aanmelden: Tot en met 4 februari via deze link. Geef hierin je voorkeur aan. De capaciteit is beperkt dus de eerste aanmeldingen hebben de eerste keuze.

Workshops

1. Vragenderwijs gesprekken voeren – Karin van Look
Hoe kom je samen met jouw opdrachtgever tot de kern van een probleem? Welke vragen zetten aan tot denken? En welke vragen doen juist de deur dicht?
Deze workshop staat in het teken van vragenderwijs gesprekken voeren. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen met het stellen van verschillende typen vragen zodat je ‘in the end’ gerichter advies kunt geven.

Karin van Look is onderwijskundig adviseur, trainer en onderzoeker bij Onderwijsadvies en Training (O&T), Universiteit Utrecht waarbij zij zich bezighoudt met onderwijskundige vraagstukken en praktijkgericht onderzoek binnen met name het primair en hoger onderwijs.

2. Ethische vraagstukken – Henny Morshuis
Ethiek is een belangrijk en lastig onderdeel van ons vak. Zonder dat we het zelf beseffen maken we voortdurend ethische keuzes. Deels proberen we de beroepsethiek te vangen in de gedragscode van de ROA, maar er zijn ook veel vraagstukken waarbij goed en fout niet altijd precies aan te wijzen is. Het enige wat dan rest is reflectie. En dat is wat we in deze masterclass gaan doen. Vanuit zelf meegebrachte casussen gaan we nadenken over de te nemen stappen en de ethische vraagstukken die daaraan ten grondslag liggen.

3. Personal branding (dubbele lengte) – Carien de Monchy
Werken aan jouw persoonlijke effectiviteit, mobiliteit of duurzame inzetbaarheid; organisaties hebben steeds meer behoefte aan unieke mensen die al hun talenten laten zien. Was vroeger de functie of rol leidend, nu gaat het om persoonlijkheid, drijfveren en ambitie. Personal Branding gaat over jezelf en hetgeen jij bijdraagt ìn en aan de organisatie. Waar sta ik voor, waar ga ik voor? En ziet de ander dat ook? Welk gevoel wil ik bij anderen opwekken, welke waarden drijven mij ten diepste? In de workshop Personal Branding ga je met Carien de Monchy en jouw peers aan de slag met het bewust beïnvloeden van de indruk die je op anderen achterlaat.

Carien werkt als consultant bij Lagerweij, een HR adviesbureau, waar ze advies geeft aan organisaties hoe zij beter gebruik kunnen maken van hun menselijk kapitaal. Daarbij begeleidt zij teams en mensen om effectiever en met meer plezier hun werk in te vullen. Haar doel is om anderen het beste uit zichzelf te laten halen en hun loopbaan succesvol vorm te geven.

4. Strategisch proces (dubbele lengte) – Merijn Veltkamp
Tijdens deze interactieve workshop gaan we werken aan de te nemen stappen in een strategisch proces. Daarnaast staan we stil bij het kiezen van de juiste strategische tools om als advies de meeste impact te hebben.
We staan niet alleen stil bij de theorie, maar ook bij de praktijk. Daarnaast is er ruimte om je eigen vraagstukken in te brengen!

Merijn werkt als strategy consultant bij JBR. JBR is een adviesbureau met meer dan 30 jaar ervaring in strategische vraagstukken, corporate finance en restructuring. Opdrachtgevers zijn de besluitvormers binnen beursgenoteerde ondernemingen, familiebedrijven, investeerders en banken, zowel in Nederland als (ver) daarbuiten.

5. "Zwijgen is goud" als tool van de adviseur – Bob Klaasen
Informatie is goud waard voor een adviseur. Veel staat op papier, maar in een organisatie(onderdeel) waar 'iets' aan de hand is, is dat niet voldoende als basis om een advies uit te brengen. Het horen van de medewerkers is onontbeerlijk. Daarbij hoort het creëren van een veilige context, waarin de medewerker zich niet geremd voelt om zijn of haar verhaal te doen. Daarvoor, tijdens en daarna observeert de adviseur en zegt (even) niets... De informatie die dit aan een goed verstaander oplevert, kan wel eens cruciaal zijn voor het advies. In deze workshop gaan we op interactieve wijze aan de slag met dit thema.

Bob Klaasen werkt als senior adviseur Onderwijs bij BMC. Hij houdt zich bezig met strategische en innovatieve vraagstukken op het gebied van HR, Management & communicatie, Kwaliteitsmanagement, ICT, en bedrijfsvoering. Bob gelooft in de combinatie van een 'outside in' blik op de zaken, in de wetenschap dat de antwoorden op de grote organisatievragen meestal (rudimentair) voor het oprapen liggen; die antwoorden vind je volgens hem in gesprek met de werkvloer en/of de klanten van een opdrachtgever.

Deel dit bericht
Sluiten