Plato Groep neemt meerderheidsbelang in distributeur Compacon

27 januari 2017

Plato Groep heeft een meerderheid (80%) van de aandelen van Compacon overgenomen. Beide distributeurs verwachten dat de krachtenbundeling hen aanzienlijke strategische voordelen zal opleveren. De deal werd begeleid door adviseurs van JBR en KPMG en advocaten van AKD en Holla Advocaten.

Opgericht in 1945 is Plato Groep een distributeur en importeur van bedrukte promotionele producten. De groep, die vanuit het hoofdkantoor in Helmond wordt aangestuurd door CEO Frans-Jozef Maas, is het moederbedrijf van IGO-POST en Clipper. Het bedrijf beschikt over een centraal magazijn, diverse drukfaciliteiten voor promotionele materialen en buitenlandse vestigingen in België, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Frankrijk en Denemarken. In het hoogseizoen werken er bij het bedrijf circa 350 mensen, waarvan 90 in het buitenland.

Per 1 januari heeft Plato Groep een meerderheidsbelang van 80% in Compacon verworven, een kleinere Nederlandse branchegenoot met circa 30 werknemers verspreid over kantoren in Barendrecht en Eindhoven. Compacon, opgericht in 1992, levert promotionele producten aan (middel-) grote organisaties, ondernemingen en instellingen binnen en buiten Nederland. De kernactiviteiten bestaan uit corporate premium programma’s, salespromotion en actiemarketing, custom made producten en webshopoplossingen.

1485271292132_Ton-Lobker-en-Frans-Jozef-Maas

Volgens Plato Groep CEO Maas sluit de overname goed aan op de strategische koers van de Plato Groep, gericht op marktverbreding en het vergroten van de Europese voetprint. “Het full service karakter van Compacon, waarbij dienstverlening, accountmanagement, ontzorging en creativiteit centraal staan, sluit goed aan bij onze visie om de volle breedte van de markt te kunnen bedienen. Met Compacon bedienen we een marktsegment dat aanvullend is op onze huidige activiteiten. We zijn dan ook verheugd Compacon binnen onze groep te mogen verwelkomen”, aldus Maas.

Door zich aan te sluiten bij de Plato Groep, realiseert Compacon volgens CEO en medeoprichter Ton Löbker een nodige schaalvergroting. Löbker vertelt: “Voor Compacon is deze samenwerking een prachtige stap om de grenzen verder te verleggen. Als onderdeel van de Plato Groep hebben we een springplank naar een groot internationaal netwerk van Europese vestigingen en zijn we klaar om onze activiteiten ook internationaal verder uit te rollen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat schaalgrootte en inkoopkracht, integraal supply chain management, internationalisering en klantgerichte (IT)processen dé succesfactoren zijn voor de toekomst. Door de krachtenbundeling creëren we, naast alle synergievoordelen, voorwaarden waardoor we ons succes verder kunnen uitbouwen en onze klanten nóg beter kunnen bedienen.”

Compacon blijft opereren onder de eigen merknaam en Löbker blijft als minderheidsaandeelhouder leiding geven aan het bedrijf als CEO. Hij geeft aan met “veel vertrouwen en ambitie” naar de gezamenlijke toekomst uit te kijken. Raymond Vis, die samen met Löbker in 1992 Compacon oprichtte, verlaat het bedrijf door zijn aandelen aan Plato Groep te verkopen.

1485271829654_JBR,-KPMG,-AKD-en-Holla-Advocaten--

Dealmakers

De overnamedeal tussen Plato Groep en Compacon werd ondersteund door diverse zakelijke dienstverleners. Ronald van Rijn en Jeroen van Leeuwen, respectievelijk managing partner en senior consultant bij adviesbureau JBR, leverden M&A advisory aan verkoper Compacon, terwijl Laura de Jong en David Molenaar van advocatenkantoor AKD juridisch advies leverden. Koper Plato Groep ontving Transaction Support van KPMG en KPMG Meijburg & Co en legal advisory werd verzorgd door professionals van Holla Advocaten – het team van het advocatenkantoor uit Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch werd gevormd door Pim van de Goor, Robert van Muijen en Délon Vielvoye.

Deel dit bericht
Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Sluiten