Berenschot stelt adviseurs centraal op vernieuwde website

27 september 2016

Berenschot, een van de oudste organisatieadviesbureaus van ons land, gaat met de tijd mee. Het in Utrecht gevestigde bureau heeft recentelijk zijn online strategie onder de loep genomen en een compleet nieuwe website gelanceerd. Bestuursvoorzitter Theo Camps, communicatieadviseur Rike Weeda-Swamborn en online marketeer Laura de Vaan blikken terug op het traject en vertellen over de belangrijkste verbeterpunten.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe corporate website. Wat vormde de aanleiding?
Camps: “Het digitale kanaal wordt voor ons als organisatie steeds belangrijker; om onze kennis, kunde en ervaring te delen, in de markt aanwezig te zijn en om nieuwe collega’s aan te trekken. Vanuit die motivatie realiseerden wij ons dat het tijd werd voor een nieuw online platform. Onze oude website werd goed bezocht, maar begon er gedateerd uit te zien en uit zijn voegen te groeien. Voor de webbezoeker werd niet meer snel duidelijk wat Berenschot voor organisatie is en wat we als organisatie te bieden hebben. Daarnaast was informatie niet meer goed vindbaar. Om online beter zichtbaar, vindbaar en betrokken te zijn, werd het tijd om te veranderen.”

Wat zijn, in het kort, de belangrijkste verbeterpunten geweest?
Weeda-Swamborn: “We wilden een nieuwe website die visueel sterker, persoonlijker, moderner en natuurlijk responsive zou zijn. Vanzelfsprekend voorzien van een goede zoekfunctie. Verder wilden we een online platform creëren, echt gericht op ‘thought leadership’ waarbij inhoudelijke content centraal staat.”

Jullie kiezen met de nieuwe site duidelijk voor een persoonlijke aanpak. Wat is de gedachte hierachter?
Camps: “In een tijdperk dat steeds digitaler wordt, doen mensen nog steeds zaken met mensen. Naast het merk Berenschot en onze dienstverlening kiezen onze klanten er vooral voor om samen te werken met onze adviseurs. Voor nieuwe collega’s geldt overigens hetzelfde: de klik met Berenschotters is voor hen een belangrijke factor om bij onze organisatie te komen werken.”

1474544106512_Berenschot-stelt-adviseurs-centraal-op-vernieuwde-website (1)

De Vaan voegt toe: “Als afdeling marketing & communicatie hebben we heel bewust alle adviseurs intensief betrokken bij het traject. De technische ondersteuning en specialistische projectkennis kwam van buiten, maar al onze 230 adviseurs hebben als inhoudelijk verantwoordelijken tekst- en beeldmateriaal aangeleverd. Zij hebben op de nieuwe website dan ook een prominente plek en een eigen pagina. Via de nieuwe website is het eenvoudig om met iedere adviseur bij Berenschot in contact te komen. De kleurrijke profielfoto’s geven een mooi beeld van de diversiteit van de Berenschot-organisatie.”

Jullie aanpak geeft klanten (of sollicitanten) dus de mogelijkheid om adviseurs rechtstreeks te benaderen. Een gewaagde stap?
Camps: “Voor ons is het belangrijk dat het lijntje tussen een (potentiële) klant of nieuwe medewerker en onze adviseurs altijd zo kort mogelijk is. Of zij nu met onze adviseurs om de tafel zitten, hen ontmoeten tijdens een evenement, via Google op onze website terechtkomen of via hun LinkedIn-netwerk op één van hen worden geattendeerd. Uiteindelijk maken onze adviseurs het verschil.”

Social media krijgen ook een prominente plek op jullie nieuwe site, zowel bij adviseurs als in de newsroom. Hoe belangrijk zijn de diverse social media kanalen voor jullie?
Weeda-Swamborn: “Met name LinkedIn is een steeds belangrijker kanaal voor Berenschot. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn alle Berenschotters getraind in de zakelijke mogelijkheden van het platform. Zo leerden zij hun profiel optimaal in te richten op hun doelgroep(en), slim gebruik te maken van de zoekfunctionaliteit die het netwerk biedt en kregen ze meer inzicht in het belang en de mogelijkheden van content.”

Jullie hebben ook de Alumni-omgeving aangepakt. Wat kunnen voormalig Berenschot-adviseurs van de nieuwe website verwachten?
De Vaan: “Oud-collega’s kunnen in deze online community contact houden met onze organisatie. Elke oud-collega kan zelf kiezen op welke manier hij of zij dat het liefste doet. Zo kun je je bijvoorbeeld aanmelden voor een nieuwsbrief, maar je kunt er ook voor kiezen om lid te worden van de LinkedIn Alumnigroep. Verder treffen oud-Berenschotters er nieuws aan, kunnen ze hun persoonsgegevens wijzigen en ideeën delen om het Alumni-netwerk te optimaliseren. We willen graag het contact met onze oud-collega’s versterken, ze zijn niet voor niets ooit Berenschot-blauw gekleurd. Deze goede relaties willen wij als organisatie graag behouden.”

Deel dit bericht
Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Sluiten