Terugblik op ROA Ernst Hijmanslezing

28 juni 2018

Geregeld kom ik op plekken waar collega-bureaus in de afgelopen twee jaar eenzelfde adviestraject gedaan hebben. Soms wordt er dan met vertrouwen gekeken naar ons als new kid on the block, veel vaker misschien nog als de zoveelste voorbijganger. Dat leidt voor mezelf tot de vraag: maken we nog voldoende verschil, maakt het uit of het adviesbureau Lotus, Pom Lai of Golden Garden langskomt? Wat is de daadwerkelijke impact van ons prachtige vak, waar treedt verzadiging op in een tijd waarin informatie overal en altijd beschikbaar is?

Jasper bouwt zijn lezing op aan de hand van de drie D’s in het adviesvak: Data, Dansen met opdrachtgevers en Droge humor.

Onder de eerste D van data vergelijkt Jasper adviseurs met hotelkamers. Data worden steeds meer leidend in besluitvorming over producten, diensten, processen en mensen. Hoe lang duurt het nog voordat we als adviseurs op een online platform te vinden zijn en we na een adviestraject vier van de vijf sterren krijgen? Waarop staat dat je ‘snel geboekt moet worden, omdat je in juli nog maar drie dagen beschikbaar bent’ of ‘een bestseller’ bent? En sta je daar dan als individu of als adviesbureau, met ROA-proof stempel als kwaliteitsgarantie? Heeft dat dan nog wel een meerwaarde?

Jasper geeft aan dat geleerdheid komt met nieuwsgierigheid en vragen stellen. De tweede D – Dansen met opdrachtgevers – heeft betrekking op de balans tussen vragen stellen en antwoorden geven, die verandert. Het stellen van vragen wordt belangrijker, omdat de steeds complexere wordende omgevingen waarin we ons adviesvak uitoefenen, geen eenduidige antwoorden meer bieden. Het draait in de ogen van Jasper om met de opdrachtgevers samen het type dans te bepalen, het ritme af te stemmen op de ander en bovenal: vooruit te komen, met soms een stapje terug of opzij.

De derde D – Droge humor – zit in onze gereedschapskist. Humor helpt om in groepen het onbespreekbare bespreekbaar te maken, om spanning te verlichten en om een nieuwe onderstroom van energie aan te boren.

Jasper sluit zijn lezing af met de belangrijkste eigenschap van adviseurs: nieuwsgierigheid en ons vermogen ons te ontwikkelen.


Benieuwd naar de volledige versie van de ROA Ernst Hijmanslezing? Klik hier.

Deel dit bericht
Sluiten